
lokomotiva JeJe v zápřahu
Přestože se majitel , tj. Královéhradecký spolek přátel parních strojů (KH S PPS) dosud bral
za tradiční akci nábřeží později meznárodní nábřeží paromilů ( letos již v pořadí 9. ) a sou-
částí jehož bývaly i expozice modelových železnic v různých měřítcích modelů , a protože
tyto expozice se těšily velké oblibě modelářů , zejména dětí , pokud bylo možné se na
těchto svézti osobně , pokusili jsme se uvést tento fakt do stadia reality po poměrně
dlouhém úsilí , vyjednávání , projektování i díky mohutné podpoře ideové , realizační tak
finanční , s níž jsme se setkali u některých reprezentantů MM Hradce Králové ( primátor
MHK pan ing.Otakar Divíšek , pan nám.primátora ing.Martin Soukup , paní náměstkyně
primátora Finfrlová , a další ) , a taktéž KÚ KHK s panem Helmutem Dohnálkem nám. hejt-
mana ( dobrou to duší nakloněnou a dobře naladěnou pro dětskou železnici ).
Po letech formulace rozsahu i nákladů stavby a tváře dráhy , po deklamaci při hledání finančních zdrojů pro
vlastní stavbu dráhy , nastalo období výstavby okruhu , který dle naší víry byl citlivě
zasazen do areálu parčíku tak , že 21.8.2010 jsme mohli zahájit zkušební provoz dětské
dráhy , kdy byl proveden křest 1.klubové lokomotivy jménem slavné velryby MobyDick a zahájen provoz
soupravy tří vagonů , tažených MobyDickem . O týden později byl areál plně využit v rámci akce 8.
Mez.nábřeží paromilů . Samozřejmě nám provoz železnice ukázal svoji odvrácenou tvář v podobě několika
závad na trati i v systému provozu .
V rámci provozu byly odhalovány a odstraňovány nedostatky , které se postupně
objevovaly . Posledním říjnem byla zkušební sezona 2010 uzavřena , dráha zazimována
a přešli jsme do období očekávání věcí příštích .
Zhodnocením zkušeností roku 2010 jsme konstatovali nutnost vytvoření úložiště soupravy,
provedení jarní údržby okruhu ( problémy s podbitím kolejiště , vyrovnání horizontálních i
vertikálních diferencí vzniklých na areálu při výstavbě , při provozu i vlivem povětrnostních
vlivů ) a příprava soupravy k provozu v roce 2011 . Začež diky týmům našim provozním, dodavatelským ( studenti učiliště vedení p.Velíkem ) a týmu
HARDenergomontu ( vedeným p.ing.Hurdálkem ) za koncepční řešení úložiště ( postaveno ne jaře 2011 ) a
za pomoc při dodělávkách a opravách na kolejišti za provozu , nemalý dík náleží naší projekční sekci ( ing.
Jiří Stránský ) za koncepční návrhy a jejich projednávání na příslušných úřadech ,
taktéž díky našemu dodavateli našich lokomotiv a hlavnímu servismanovi ( p. Hamáček ) za konstrukci
a údržbu strojů , vozů a kolejí .
Omlouvám se všem , které jsem zcela nesvévolně opomenula.
předsedkyně KH S PPS Daniela Filová , 26.4.2011
Několik obrázků ze slavnostního zahájení provozu dětské železnice ze dne 21.8.2010